Lyckat elevmöte!
Sådärja. Jag är nu, kl 20.55, precis hemkommen efter elev- och föräldramötet Göte och jag höll tillsammans med klassen i kväll, och här sitter jag och bloggar! På väg ut från skolan, då Göte och jag gick och summerade aftonen, kläckte karln nämligen den kloka idén: "Vi kanske borde skaffa oss en blogg?!" och jag var direkt med på noterna och lovade att skaffa fram en under kvällen - så här sitter jag nu och bloggar! Tänk, så det kan bli! :) Jag har personligen ingen erfarenhet av just blogg.se, så jag har inte fått kläm på alla funktioner än - exempelvis kan jag inte infoga mina underbara smilysar - men det ger sig!
Göte och jag konstaterade, efter mötet i kväll, att vi är nöjda med kvällen. Likaså konstaterade vi att föräldrarna verkade rätt nöjda - det är alltså bara att hoppas att även eleverna är nöjda, helt enkelt! Tanken med mötet var att det skulle utmynna i ett gemesamt tänk kring hur vi bör förhålla oss till varandra i klassen - så väl elever/elever som elever/lärare! Vilka regler bör gälla? Är det okej med sena ankomster? Ska man få lyssna på musik under lektionerna? Bör mobilerna lämnas i skåpen? Och så vidare... Till slut enades vi om sex förhållningsregler, vilka nu är skrivna i sten vad gäller klassen IDP1! ;) Snurrig som jag är har jag dock listan kvar på jobbet... Nå väl, reglerna kommer att skrivas här i morgon, och jag lovade även en initiativrik elev ur klassen att kopiera upp listan och dela ut den på nästa klassråd - and so be it!
En sak jag dock önskar förtydliga angående kvällens diskussioner, är diskussionen kring sena ankomster. "Sena ankomster" var ett ämne som blev hett debatterat och jag känner att jag vill poängtera min och Götes ståndpunkt ännu en gång!
Det är inte okej med sena ankomster! Detta av flera anledningar: de elever som kommer sent till lektionen stör dels de elever som kommit igång med arbetet och dels läraren, som med största sannolikhet måste ta om all information från början. Visst kan det hända att man kommer försent till en morgonlektion på grund av att tågbytet strulade, eller på grund av att tågen var inställda, men detta är "extrema" undantag! Dock måste läraren som drabbas av den här typen av sena ankomster kunna visa förståelse. Har man dessutom exemplarisk närvaro i övrigt, är ju en sen ankomst till en morgonlektion ingen "fara på taket", så att säga. Det gäller helt enkelt att planera sin ankomst till skolan så väl, att man inte har endast tre minuter på sig att hinna från tåget, till skåpet och därifrån till lektionen. Detta gäller dock naturligtvis även lärare! :)
Avslutningsvis: å så väl mina som Götes vägnar vill jag ytterligare en gång tacka för ett mycket lyckat möte - det är himla kul att se att så många av er föräldrar är engagerade! :)
Over and out
Kajsa
Göte och jag konstaterade, efter mötet i kväll, att vi är nöjda med kvällen. Likaså konstaterade vi att föräldrarna verkade rätt nöjda - det är alltså bara att hoppas att även eleverna är nöjda, helt enkelt! Tanken med mötet var att det skulle utmynna i ett gemesamt tänk kring hur vi bör förhålla oss till varandra i klassen - så väl elever/elever som elever/lärare! Vilka regler bör gälla? Är det okej med sena ankomster? Ska man få lyssna på musik under lektionerna? Bör mobilerna lämnas i skåpen? Och så vidare... Till slut enades vi om sex förhållningsregler, vilka nu är skrivna i sten vad gäller klassen IDP1! ;) Snurrig som jag är har jag dock listan kvar på jobbet... Nå väl, reglerna kommer att skrivas här i morgon, och jag lovade även en initiativrik elev ur klassen att kopiera upp listan och dela ut den på nästa klassråd - and so be it!
En sak jag dock önskar förtydliga angående kvällens diskussioner, är diskussionen kring sena ankomster. "Sena ankomster" var ett ämne som blev hett debatterat och jag känner att jag vill poängtera min och Götes ståndpunkt ännu en gång!
Det är inte okej med sena ankomster! Detta av flera anledningar: de elever som kommer sent till lektionen stör dels de elever som kommit igång med arbetet och dels läraren, som med största sannolikhet måste ta om all information från början. Visst kan det hända att man kommer försent till en morgonlektion på grund av att tågbytet strulade, eller på grund av att tågen var inställda, men detta är "extrema" undantag! Dock måste läraren som drabbas av den här typen av sena ankomster kunna visa förståelse. Har man dessutom exemplarisk närvaro i övrigt, är ju en sen ankomst till en morgonlektion ingen "fara på taket", så att säga. Det gäller helt enkelt att planera sin ankomst till skolan så väl, att man inte har endast tre minuter på sig att hinna från tåget, till skåpet och därifrån till lektionen. Detta gäller dock naturligtvis även lärare! :)
Avslutningsvis: å så väl mina som Götes vägnar vill jag ytterligare en gång tacka för ett mycket lyckat möte - det är himla kul att se att så många av er föräldrar är engagerade! :)
Over and out
Kajsa
Kommentarer
Postat av: Tina
Jag skrattar när jag läser det där angående smilysar! Det är så roligt och typiskt dig Kajsa!
Är det meningen att vem som helst ska kunna kommentera eller är det mest till för IDP1 eller hur är det nu egentligen?
Trackback